Bax Lindhardt

Spinout ekspanderer med lyntests og antigenmålinger

Sundhedsteknologi
Spinout-virksomheden BluSense Diagnostics kan med Blu-ray diagnosticere denguefeber lynhurtigt og måle immunresponset efter en COVID-19-vaccination.

Denguefeber er en tropisk virussygdom, som overføres fra menneske til menneske via myg. Sygdommen er potentielt dødelig, hvis man ikke kommer under behandling, og er især farlig for børn. Derfor er det ekstremt vigtigt at diagnosticere sygdommen så hurtigt som muligt, så den inficerede person kan blive helbredt, og så personen kan blive isoleret, og smittekæden dermed kan blive brudt. Det er her, den danske virksomhed BluSense Diagnostics kommer ind i billedet.

Det patenterede måleudstyr, som BluSense Diagnostics har udviklet, påviser infektion med denguefeber på få minutter. Og denne ekstremt korte testtid er afgørende i de områder, hvor denguefeber er mest udbredt, forklarer Filippo Bosco, en af de tre grundlæggere af virksomheden:

”De fleste, som kommer på hospitalet med denguesymptomer, bor langt fra hospitalet. Ved en normal test, hvor det tager flere dage at få testresultatet, rejser de ofte hjem, når testen er taget. Så der kan gå mange dage, hvor de kan udvikle alvorlig sygdom, og hvor de kan forårsage smitte til andre i deres nærhed, inden sygdommen bliver verificeret. Derfor er det vigtigt at få resultatet, mens de stadig er på hospitalet, så de kan blive isoleret og eventuelt behandlet, hvis der er tale om et alvorligt tilfælde af denguefeber."

Hurtig og præcis test

BluSense Diagnostics er ikke de første, der kommer med en testmetode til at påvise denguefeber. Det er heller ikke den første virksomhed, der leverer en lyntest. Men det er den første virksomhed, som både diagnosticerer den frygtede sygdom med høj sikkerhed og gør det inden for få minutter. BluSense Diagnostics’ IMA-teknologi (immuno-magnetic agglutination) kan påvise en akut denguefeberinfektion på blot otte minutter med en præcision på 91,9 pct. En mere komplet analyse, som viser, om personen har en akut infektion, en mere alvorlig længere varende infektion eller tidligere har haft denguefeber, tager 13 minutter og med samme præcision. Det er der ingen af de øvrige lyntests, der kan hamle op med. De ligger på mellem 40 og 79 pct. i præcision – altså betydeligt under BluSense Diagnostics’ IMA-metode. 

Finder deres niche

Det var nu ikke denguefeber, BluSense Diagnostics kastede sig over i første omgang, efter at de blev etableret i 2014. Her udviklede de metoder til at teste for en lang række af de typiske livsstilssygdomme som type 2-diabetes og prostatakræft. Resultaterne var yderst lovende, men folkene bag BluSense Diagnostics måtte tage højde for en enkelt vigtig ting:

”Markedet var fyldt med rigtig store aktører, som producerede udstyr, der rent faktisk virkede ganske godt. Og selvom vi kunne gøre det 3-4 pct. bedre, så var det ikke nok til, at vi kunne tage kampen op mod mastodonter som Siemens og Roche,” fortæller Filippo Bosco.

Så BluSense Diagnostics måtte finde deres egen niche. Og gennem et forskningssamarbejde med en professor i Australien begyndte de at analysere for et antigen fra denguefeber – og det virkede over al forventning. De kiggede derfor nærmere på markedet inden for diagnosticering af denguefeber.

”Vi opdagede, at der var et hul i markedet. Innovationen inden for tropiske sygdomme er begrænset, fordi markedet er mindre. Så vi indså, at det nok var et smart træk at kaste sig over denguefeber,” forklarer Filippo Bosco.

”Diagnosemarkedet for denguefeber er omkring 500 mio. euro årligt, så det er for småt for de store spillere, men det er stort nok til at give en sund konkurrence mellem små og mellemstore selskaber.”

Og med et produkt, som så ud til at være bedre end konkurrenternes, var vejen banet for et skift i strategien. BluSense Diagnostics kastede sig helhjertet over denguefebertest, og i 2018 var de første testkits solgt til hospitaler i Thailand.

Spinout fra DTU 

Idéen til IMA-analysemetoden blev skabt gennem et samarbejde mellem DTU Sundhedsteknologi og den spanske forskningsinstitution CIC nanoGUNE, hvor en af BluSense Diagnostics’ grundlæggere, Marco Donolato, udførte et postdocstudie. Donolato viste, at det ved hjælp af antistofbeklædte magnetiske nanopartikler var muligt at skabe lange partikelkæder, som var bundet sammen af antigener fra blodplasma. Jo flere antigener, jo flere kæder blev der dannet som tegn på smitte. I et andet postdocstudie på DTU udviklede den tredje af BluSense Diagnostics’ grundlæggere, Robert Burger, en mikrofluid løsning, der gjorde det muligt at blande antigener og antistoffer effektivt i prøverne.

"Vi bevægede os fra proof of concept til prototype via fondsmidler formidlet gennem DTU"
Filippo Bosco, medstifter af BluSense Diagnostics

Filippo Bosco gennemførte på samme tid et postdocstudie også på DTU, hvor han ved hjælp af blå laserstråler – Blu-ray-teknologi – kunne foretage ultrapræcise målinger. Da Filippo Bosco udviklede en Blu-ray-læserenhed, som kunne måle mængden af nanopartikelkæder i prøverne, var grundlaget for BluSense Diagnostics skabt.

DTU har været helt afgørende for, at de tre postdocstuderende kunne videreudvikle metoden og udstyret til et industrielt produkt, forklarer Filippo Bosco. Han fremhæver især Anja Boisen, professor ved DTU Sundhedsteknologi, for hun har sørget for laboratoriefaciliteter og de fleste af fondsmidlerne til udvikling af metoden.

”Vi bevægede os fra proof of concept til prototype via fondsmidler formidlet gennem DTU. At gå fra prototype til produkt er meget mere kostbart, så her er man nødt til at stå på egne ben og hente finansiering gennem private investorer,” fortæller Filippo Bosco.

Patentet på metoden ligger hos DTU, men BluSense Diagnostics fik eneret til at bruge metoden, da de blev spundet ud som selvstændig virksomhed.

Coronavirus og COVID-19

Når man taler om virus, er det umuligt at komme uden om COVID-19. Og BluSense Diagnostics har da også testet metoden til at påvise denne virusinfektion – og med stor præcision.

Med deres IMA-metode er det muligt at påvise antistoffer mod coronavirus i en blodprøve med mere end 90 pct. sikkerhed inden for bare seks minutter. Så umiddelbart ligger det lige til højrebenet at sparke en lyntest på markedet. Men BluSense Diagnostics har igen måttet erkende, at de er for små. De vil slet ikke kunne følge med efterspørgslen på samme måde som de store producenter af lyntests. Så her har de også måttet finde sig en niche.

de også måttet finde sig en niche. ”Vi har udviklet metoden til at analysere immunresponset efter en vaccination,” forklarer Filippo Bosco. BluSense Diagnostics er i stand til lynhurtigt at kvantificere, hvor godt immunforsvaret reagerer hos en person, som har fået en af de COVID-19-vaccinationer, der nu ruller ud over verden.

”Her kan vi analysere effekten af hver enkelt dosis, personen får – lige på stedet. Vi kan også se på, hvordan cocktails af forskellige vacciner virker,” siger Filippo Bosco.

På den måde regner virksomheden med at spille en vigtig rolle i vurderingen og udviklingen af de nye vacciner i de kommende måneder og år.

De næste skridt

BluSense Diagnostics satser på tre markeder: Asien, Sydamerika og Europa. I Asien er det Thailand, som er det primære marked, mens Colombia er i fokus i Sydamerika, og i disse lande, vil BluSense Diagnostics markedsføre denguefebertesten. I Europa starter BluSense Diagnostics med det italienske marked, men her er det COVID-19, der er i fokus. Når BluSense Diagnostics får fodfæste i disse lande, vil de ekspandere til andre lande i de tre udvalgte områder.

Længere ude i fremtiden er der planer om at udvide paletten af testmetoder til at dække andre tropiske virustyper som gul feber, chikungunya-virus og vestnilfeber. Og endnu længere ude i horisonten kan virksomheden skimte muligheder inden for diagnosticering af hjerteproblemer via biomarkører.

BluSense Diagnostics har 40 ansatte i København og 14 i Taipei i Taiwan og forventer yderligere vækst de kommende år.